Verksamhetsbaserade miljöer vinner i längden

Ämnet berör och är högst aktuellt i dessa tider. Många är kontoren som gapar tomma när medarbetare arbetar hemifrån. Många är chefer och beslutsfattare som våndas över att komma på den perfekta lösningen för att få tillbaka sin personal 9 to 5, veckans alla arbetsdagar.
Svaret är dock – vi har ett nytt samhälle.


Ett samhälle som vant sig vid att kunna jonglera med arbete, fritid och familjepussel.
Ett samhälle där jagets behov styr oss mer än outtalade förväntningar från arbetsgivare.
Och det är normalt!
Utveckling har skett i alla tider, inte bara post-corona. Skillnaden är att den senaste förändringen skett så snabbt att vi alla kan se den.
 
Det man innan pandemin var rädd för var att ledningen skulle införa aktivitetsbaserade lösning pga. ett minskat lokalbehov – för ja, redan innan pandemin gapade kontoren tomma. Då var siffran för genomsnittlig beläggning 60%, idag är den 40%. Så det är klart att det är ett problem för kontor som är tomma och därmed tappar gruppdynamik, kunskapsöverföring och ledarskap.
 
Idag när vi alla förstått att det fungerar utmärkt att utföra sitt arbete på distans och heller inte varar bunden till en fast plats på kontoret har rädslan försvunnit.
I stället ser man det som en mänsklig rättighet att själv få bestämma över vardagen och varifrån man arbetar.
Undersökningar visar att arbetsgivare med synsättet att det är ok att arbeta från annan plats 2–3 dagar i veckan ses mer attraktiva än de som håller fast i önskemål om 5 dagars närvaro på kontoret. Arbetsgivare som dessutom håller sig med ett flexibelt kontor som erbjuder olika ytor för olika arbetsuppgifter kammar hem högsta vinsten vid nyrekrytering och undersökningar om personalnöjdhet.
Så hur ska man som arbetsgivare resonera för att öka på attraktionskraften och få medarbetare att självmant välja kontoret fler dagar i veckan? Att få ett kontor där man möts, byter erfarenheter och kunskap och värnar om mentorskapet liksom ledarskapet.
Räcker det med att minska på kontorets yta och se över möbleringen? Nej troligtvis inte.
 
Svaret heter verksamhetsbaserad lösning. I en sådan strategi utgår man från den egna verksamheten och dess behov. Lokalen kanske ska minska yta eller troligare ska lokalen anpassas och inredas efter de behov man har för att kunna utföra sitt arbete. Strunta i alla titlar på olika strategier – hitta er egen. Utgår man från sig själv och sina behov så kommer ju lösningen automatiskt fungera.
Ställ frågorna;
-              Vad vill vi uppnå?
-              Hur arbetar vi?
-              Vilka behov har vi?
-              Är alla lika eller ska vissa avdelningar undantas?
När svaren på ovan är utredda blir det ganska tydligt vilken strategi som passar verksamheten och sen behöver man agera utifrån detta genom att sätta ett mål, anpassa lokalen och miljöerna efter behoven. Alltså inte som nu – att begära att medarbetarna ska anpassa sig efter lokalen.

Se alla våra artiklar
Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.